יום ראשון, 22 בספטמבר 2013

מכתב גלוי לקורא אנונימי (שלוש שנים לבלוג)

בני האדם מחפשים הגדרות, ולעיתים תלויים בהן. ועבורן המציאו מילונים. אך גם אחרי המצאה זו ישנם מונחים שאנו מתקשים להגדירם. כיצד ניתן להגדיר מצפון? או צדק? או מוסר? או איכות? וכך אנו נקלעים למצבים בהם צריך להסביר ולא להגדיר, לתאר. ובמקרים נדירים אפילו להרגיש.

אהבתי למשל את אחת ההגדרות ששמעתי לאחרונה למוסר. איש חכם דימה זאת לאדם המרגיש באורח תמידי שלא בנוח בביתו שלו. משהו בעול המובלט כאן, בתחושת חוסר השקט גם בתוך הקירות הפנימיים, ממחיש בעיניי היטב את האחריות האדירה שמניח על כתפינו המצפון, חוש הצדק, מטמון הערכים.

לפני שלוש שנים, בשלהי ספטמבר 2010, נולד הבלוג הזה. ללא סיבה מוגדרת, ללא תכלית. מתוך צורך שאין להגדירו, מתוך תחושה ודחף הנמצא ברובד שמעל למילולי. כמו היה הבלוג סיבת עצמו.

איני מביט בעיני הקוראים, איני יודע זהותם. אך לעיתים, בתחתית המסך, מופיעה תגובה קצרה. לעיתים מספר מילים, או ציטוט, או שם של ספר. ואני ממהר לבדוק, ולקרוא, וללמוד. מאוכזב מעט מאלמוניות התגובה, אך מכבד את פרטיות הקוראים ומוקיר תרומתם.

ומעת שהחלו להופיע התגובות, החלו לעיתים גם מחיקות. ולא כל טקסט שנכתב הופיע בסופו של דבר ביומן האלקטרוני הזה, ורבים הועלמו שניות לאחר השלמתם. לא מדובר כאן רק בעיניים אלמוניות ובוחנות המרתיעות מפני הכתיבה. זו תחושת המחויבות והנאמנות לקו איכות מסויים, לכנות מחשבה ויושר, לעניין וחידוש. הערכים האלה כולם טמונים בעולם הפנימי, הזקוק לעיתים לניעור ותזכורת מבחוץ. מהסוג שרק תגובה אלמונית יכולה לייצר.

ופתאום גם אני מרגיש לעיתים שלא לגמרי בנוח בבית. ואף שהכתיבה זורמת וכנה, היא מוקפדת ומבוססת על מחשבה עמוקה. מתוך כבוד לקוראים האלמוניים, אך בעיקר לעצמי. לכוחה של המילה הכתובה. לזמן המשותף ששימש אכסניה זמנית לכתיבה ולקריאה. לחשיבותה הנצחית של האיכות.

המחויבות החדשה-ישנה הזו, ניתנת אך בזכותו של אותו קורא-מגיב אלמוני. כה עוצמתית וחשובה היא, עד כי תוהה אני האם בכלל קיים. ואולי, במעשה מרמה, הגבתי אני בעצמי באופן אנונימי לטקסט. ובמעשה רמייה ניסיתי לכבול עצמי לכללי מוסר ואיכות ויושר שביקשתי להתחייב אליהם. האם אני הוא המגיב האלמוני? 

שלוש שנים אחרי פתיחת הבלוג, בהרהורי שעת לילה מאוחרת, אני מקבל מעט הארה על תכליתו. התכתבות עם עצמי, התבוננות בהשתקפות של אדם אנונימי הניבט מן המראה ומעודד אותך להקשיב, ללמוד. לקבל מסר אנונימי באתר הכי פומבי שיש. לכתוב לעצמך, אך לפרסם לכולם. לכתוב למגירה בשולחן שקוף. לחפש בית להטמין בו את המחשבות הפנימיות ביותר, המרחב הפרטי והאינטימי ביותר, ולרצות שלא להרגיש שם הכי נוח שאפשר. לתת לערכים שלי להבקיע את המחיצה הקשיחה שבין הפרטי לציבורי. להוכיח את אמיתות עצמי גם בעלטה מוחלטת. 

לא לדעת מיהו המגיב האלמוני לטקסט. לדמיין שאולי זה אני. להסתבך עם המחשבה הזו. לספוג אותה פנימה. להרגיש איך היא גורמת לי לחייך כשאני נרדם.

4 תגובות:

  1. תגובה אנונימית לכותב גלוי


    אנונימי (ת') - אלמוני, בן בלי שם, בעילום שם, אינו ידוע, פלוני, שזהותו אינה ידועה, אדם כלשהו, מישהו, בן אדם.

    אך ההגדרה המילונית אינה קולעת, אינה מדייקת.
    שכן האנונימיות היא היא, במקרים מסוימים, הזהות עצמה.
    היא זו אשר מגדירה את האדם.

    היא שמגדירה, למצער, את הקורא-מגיב הסדרתי.

    לולא היתה זהותו אנונימית, כך מסתבר עתה, אופיו של הבלוג כולו משנה היה את פניו.

    ועל כן, טוב שנותר הוא בצל. כך שמילותיו בהירות ומקורן גנוז.
    המחויבות והכבילה שמילותיו ובעיקר רוחו הצמיחו, כדבריך, סוד קסמן ברזי נביעתן.

    (ועם זאת, אל נא תירתע מדבר!)

    ואולם, מצד שני, המרחב שבין הכותב הגלוי לקורא העלום עשוי אכן להיטשטש קמעה.
    עד שהיו לאחד. עד שהעלטה המוחלטת היתה למגדלור מזהיר של יושר פנימי ואמת מאירת דרך.

    עד שקווי המתאר האנונימיים היו לבבואה מבוארת וגלויה בחדותה לעין כל.

    שלך,

    האנונימי/ת

    (רמז: אחד/אחת מבין 945 חבריך/חברותיך בפייסבוק, כולל אתה עצמך)

    :)

    השבמחק
  2. אני אוהב את האנונימי/ת הזה. אפילו שייתכן שזה בכלל אני.

    תודה

    השבמחק
  3. כל עוד לא איבדת את הצפון, אתה יכול להיות רגוע.
    ללכת לישון עם חיוך זה מרגש, ומגרש.

    מחכה לפוסט הבא.
    קדרת בשר.

    השבמחק
  4. נראה שישנו יותר מאנונימי אחד...

    כל טוב,

    האנונימי/ת המקורי/ת

    השבמחק