יום שישי, 6 בנובמבר 2015

ברכה וקללה

בין שלל ברכות יום ההולדת שבעבר קישטו כרטיסים מהודרים ואישיים והיום מציפים קירות פומביים, מככב האיחול השחוק "הישאר כמו שאתה". מכוון לאמר המאחל: אין אף השגה על אופייך, על מראך, על אישיותך. שמר את הקיים ואל תערוך שום שדרוג. המוכר די והותר.

אך איזו קללה מונחתת כך ללא כוונה על בעל השמחה. ראש וראשית, מתוך שמכריזים על האדם כמושלם. אין להקל הדעת מעול הציפיות המלחיצות הקשורות באמירה גורפת זו. מפסגותיה ניתן רק להחליק במדרון רווי צוקים וחספוס. אדם מושלם צפוי לבלות מרבית חייו באכזבות. למעשה, מדובר בפרדוקס אנושי טראגי: האיש המאכזב ביותר הוא דווקא המתיימר להיות מושלם. הזוכה במחמאה הרמה ביותר הוא המפסיד העלוב במיוחד, שנידון לחיי כאב ורגשי נחיתות.

ומה לגבי הקבעון הנעוץ באיחול הארור? הישאר, הישמר, אל תתרחק ואל תסטה. אין ספק כי מחמאה גדולה הייתה נצורה בביטוי הלבבי אם ניתנת הייתה במדבריותיו הקפואות של המאדים. שם, דבר אינו משתנה. אף נתון אינו מתעדכן, אף תובנה לא מתחדדת, אין חדש תחת השמש. אבל בעולם הגועש תחת רגלינו, ברכבת ההרים הנצחית הזו, דינו של הקבוע להיות מיושן ושגוי. העקבי לרוב טועה, או למצער לא עדכני. המוכר לרוב לא רלוונטי. במציאות שלנו בלאי העדכניות מוחל ברגע בו הודפסה המילה. הספר מאבד חדשנותו ברגע יציאתו לאור. גם האדם.

ולכן, הצעתי הנמרצת לכולם: צאו נגד המוסכמות. ביום חגו הקרוב של יקר ללבכם מהרו לאחל איחול כפול: היה שלם עם מי שאתה, ובתנאי שתייצר גרסאות נוספות ללא הרף. לא מתוך היעדר סיפוק או חוסר סבלנות. מתוך שתפנים בעומק לבך שאתה כמו מסע חייך - לעולם לא תהיו מושלמים. שניכם נדרשים לגייס מלוא חופן הרפתקנות, יצירתיות ואומץ כדי להמציא עצמכם מחדש ולגלות מקומות מפתיעים. רק כך, יהפוך כל יום בחייכם ליום חג. ואת האיחולים המרגשים ביותר, תעניקו לעצמכם. זה באמת לא תלוי רק במזל טוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה