יום שישי, 17 בפברואר 2012

אם תרצו זה לא

יש האומרים שמטופש לחלום חלומות מציאותיים. "בשבילך מה לך לפנטז על הדירה ההיא ברחוב ההוא", או "לשם מה אתה מדמיין את עצמך במדינה ההיא". הרי השאיפות האלה בהישג יד, וגווני המציאות בהן בולטים וברי-השגה. אין כל סיבה לחתור ליעד מושג, או להציב יעדים שניתן לזהות בבירור עם משקפת מוצבים על קו האופק. מעשה כזה מעיד על מגבלות הדמיון, סגירות המחשבה וקוצר הראייה של הנפש. מרהיבי העוז שולחים חכת ציפיותיהם אל המרחק, מעבר לגבולות התפישה וההבנה, בתקווה לשלוף ממרחבי הנצח יעדים נפיליים, בלתי מושגים. רק הן הראויים להיחלם, כך אומרים. 

יש האומרים כי מיותר לחלום חלומות דמיוניים. "אם תוסיף לקוות שדבר מה בלתי הגיוני יתממש, הרי שלנצח תתבוסס באכזבתך ולעולם לא תדע מנוח". מי שמרחיק את מחוז חפצו אל מעבר לרכס המימוש, סופו שיתהלך בוודיות אין-קץ ללא מצפן עד שתגיע נמרצותו לקיצה. מוטב סימון נקודות ברורות על מפה מאשר המצאת גלגלים שאינם מסתובבים בשום מקום. אל לנו להיות אסטרונאוטים הנעים בחלל ללא ייעוד, במיוחד כשאנו עשויים להיות אנשי עמל חרוצים המגשימים חזונם בעבודת כפיים. אוי להם לחולמים בהקיץ שאינם מתעוררים לעולם. ואולי מוטב שיוסיפו לחלום פן יווכחו בבטלנותם כשתאיר עליהם החמה.

אבל אני מתעלם מהמעירים העירניים. כי בעיניי, החלומות ממלאים תפקיד אחר. נכונותנו הנועזת לחלום כמוה כמסר לעולם שאינינו מסתפקים בתכולותיו. כמותם כאמירה לעצמינו שלעולם לא נשלים עם מגבלות הקיים ושלנצח נוסיף להרחיב את גבולות הרוח והדמיון, וננהל קרב איתנים מול המציאות הנכפית כדי להטיל עליה מרותינו. החלומות הם ביטוי התקווה והאמונה כי נצליח לעשות את השינוי המיוחל ולקבע את תפקידנו כבמאים בהצגת התאטרון הזו. הם דגל הריבונות שאנו נוטעים בקרקע המציאות המתבקעת. הרי רק בזכותם הפכנו את צירופי המקרים לפרוזה, הלחנו את עונות השנה לקונצרט, והמחזנו את השפעתם הכימית של ההורמונים לדרמות מהסרטים. אלו לא החלומות שמשנים אלא עצם קיומם, האמירה שבהימצאותם, המסר שבהתגלמותם. זה הקסם שמתרחש דווקא כשאנו מתעוררים ומגלים שיש בכוחנו לנצח את קבועי הזמן והמקום, ואפילו את כוח המשיכה. הם לא עושים אותנו שמחים יותר, או מסופקים יותר, או מרוצים יותר. אבל אולי זה בעצם הסיבה שהם קיימים. כדי לשמר אצלינו את גחלת חוסר שביעות הרצון שיכולה להזיז הרים. כדי למלא אצלינו חללים פנימיים שתמיד יהיו גדולים ומרשימים יותר מאלה שבחוץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה